Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
carte postale
3 oktober 2018 - 3 Minuten leestijd

Postkaarten zijn een heel kostenefficiënte manier om traffic te genereren naar een website, leads te verzamelen, een speciale aanbieding te promoten, iets nieuws te introduceren, in contact te blijven met bestaande klanten, verschillende aanbiedingen te testen, … En bovendien, zijn ze de goedkoopste vorm van Direct Mail! Gemakkelijk en snel te produceren en een hoge score qua respons. Toch wordt de postkaart heel vaak vergeten als marketinginstrument. Daarom enkele tips om op te frissen hoe je ‘m slim inzet.

1. Zorg voor een idee dat de aandacht trekt

Dat wil zeggen: een leuk en origineel idee, maar ook eentje waar je consument echt iets aan heeft. Saai en ongeïnspireerd is geen optie. Slaag je erin om over te komen als een vriend in plaats van een reclameboodschap, heb je altijd een streepje voor.

2. Hou je boodschap eenvoudig

De kracht van een postkaart zit in de eenvoud. Kun je je boodschap niet kwijt met een sterke headline, een paar lijntjes tekst en een stevige call to action? Vraag je dan af of je niet beter een ander medium kiest. De bedoeling is om te prikkelen, niet om alles meteen in detail uit te leggen of te verkopen.

3. Geef het oog ook wat

Een postkaart hoort op te vallen in de brievenbus. Kies dus voor kleur, hogekwaliteitsfoto’s en een knap grafisch design. En ook met het formaat en de vorm kun je natuurlijk spelen. Let wel op: voor speciale formaten betaal je een hoger verzendtarief.

4. Zet druk met een deadline

Ook voor tijdsgebonden boodschappen zijn postkaarten ideaal. Een aanbod met een deadline, een reminder, het verlengen van een contract, cadeau- of kortingbon, een opening, toegangsticket, … met een kaartje focus je meteen op de essentie van je boodschap. Zorg er altijd voor dat de deadline om te reageren meteen in je call to action zit.

5. Benut beide kanten

Elke kant van je postkaart is een gouden kans om je consument te overtuigen. Het zou zonde zijn om ze niet te benutten. Denk dus goed na over waar welke woorden komen, hoe de voor- en achterkant samenwerken om je boodschap te brengen en hoe beeld en tekst elkaar versterken.

6. Kies voor kwaliteit

De eerste indruk telt. En met een full-colour glossy kwaliteitspostkaart kom je meteen in stijl binnen. En gaat de levensverwachting van je boodschap meteen ook flink de hoogte in.

7. Combineer met online

Postkaartmarketing is een uiterst effectieve manier om mensen op een doelgerichte manier naar je website te halen. Met je postkaart trek je de aandacht om dan op je website finaal te scoren. Maak het je respondenten wel makkelijk met een speciale en eenvoudig te onthouden url of QR-code.

8. Charmeer postkaartgewijs

Een postkaart die eruitziet als een advertentie kan werken. Maar overweeg zeker ook eens om te kiezen voor het echte postkaartgevoel. Bijvoorbeeld met ‘handgeschreven’ tekst, een handtekening van een afzender of andere designelementen die de charme van een postkaart benadrukken. Voor een kleine oplage kan een zelfontworpen postzegel voor een mooie extra zorgen.

9. Voer campagne

Een campagne scoort altijd beter dan een enkelvoudige mailing: het consistent herhalen van je boodschap is zoveel effectiever. De postkaart kan erg leuk ingezet worden als teaser van een volwaardige mailing enige tijd later. Maar ook een campagne met énkel postkaarten zal vast en zeker in het oog springen.

10. Personaliseer, personaliseer, personaliseer

Een postkaart sturen die niet gepersonaliseerd is, is een no go. Het minimum is natuurlijk een naam en adres. Maar je kunt die naam nog extra gebruiken in een headline of in de bodytekst. Want een persoonlijke boodschap zorgt gegarandeerd voor meer respons.