Geeft onze definitie nog geen duidelijk beeld van hetgeen wordt toegelaten als DM? Doe dan de test hieronder voor een informatieve check. Het soort zending (wenskaarten, verjaardagskaarten, agenda’s, kalenders, stalen, enz…) is niet doorslaggevend om toegang te verschaffen tot de Direct Mail tarieven. Het zijn de inhoud en de objectieven van de zending die belangrijk zijn.
v.b.: Een mededeling met een expliciet commercieel en publicitair of relationeel karakter die in de vorm van een kaart of kalender wordt verstuurd, kan van de Direct Mail-tarieven genieten. Omgekeerd zal een kaart of een kalender die verstuurd wordt zonder een commerciële expliciete mededeling geen toegang verschaffen tot de Direct Mail-tarieven van bpost.
LET OP: Bij alle "gemengde" boodschappen, m.a.w. boodschappen waarbij er tegelijkertijd delen recht geven op een Direct Mail-tarieven van bpost en delen recht geven op het brieven tarief, kunnen niet in aanmerking komen voor Direct Mail-tarieven van bpost. Bij enige twijfel of onduidelijkheid kan u altijd de definitie hier raadplegen.
Voorbeelden:
Commercieel aanbod aan de ontvanger van de brief: catalogus of promotiefolder, coupon, presentatie van een nieuw product of nieuwe dienst, voorstel tot hernieuwing van het abonnement, extra verkoop of uitbreiding van een betalende dienst (voorstel van aanvullende verzekering of uitbreiding van de dekking, overgang van een enkel product naar een multi-productpack, overgang van een klassieke burgerlijke aansprakelijkheid naar een omnium, enz.), sponsoraanbod gericht aan een bestaande individuele klant met of zonder enig voordeel voor hemzelf, uitnodiging voor een beurs of open huis, enz.
Voorbeelden:
- Promotie of de lancering van een productengamma, enz…
- Uitnodiging voor een beurs of evenement waar de producten of diensten van de verzender worden tentoongesteld
- Lancering van een nieuw assortiment, presentatie van producten of diensten met als doel de ontvanger te informeren over het assortiment van de afzender. Dit sluit communicatie in een contractuele context uit, zoals het verzenden van adviesprijzen of productinformatiebladen naar medewerkers, geautoriseerde dealers of franchisenemers.
Deze categorie omvat niet het verzenden van promotiemateriaal (posters, folders, catalogi, stickers) dat bedoeld is voor verspreiding of weergave door de ontvanger die niet het doelwit is van het commerciële aanbod met als doel een derde te bereiken.
Voorbeelden:
Communicatie uitgegeven in het kader van aansluiting bij een gratis afzenderprogramma zonder verplichting voor de ontvanger, zoals een spaar- of loyaliteitssysteem of een gratis lidmaatschap van een promotieprogramma met een uitgestelde korting of voordelen zoals: verzending van de loyaliteitskaart, exclusieve puntenoverdracht, promoties en voordelen bij partners, enz.
Voorbeelden:
- Communicatie gericht op het vieren van belangrijke momenten, zoals Verjaardagen van de geadresseerde, de kinderen van de geadresseerde, van het merk of van het contract ; Feestdagen (Kerstmis, Nieuwjaar, Valentijn, Moederdag, … ) ; belangrijke sleutelmomenten in het leven van de geadresseerde (afstuderen, rijbewijs halen, eerste huis, huwelijk, geboorte van een kind,...) of uitnodigingen voor evenementen.
- Communicatie gericht op de levenscyclus van de klant, zoals Welkomstberichten/geschenken en bedankingen na een verkoop of een gift ; Sorry/verontschuldigingen na een behandeling van een klacht ; een bericht om aan de klant te zeggen dat je hen mist ; Herinnering aan de voordelen van een bestaand abonnement of van een lidmaatschap ; Communicatie die nergens aan gelinkt is, maar met als hoofdreden om aan de consument te laten zien dat je om hen geeft door middel van communicatie met toegevoegde waarde (spelletjes en wedstrijden, tips en trucs, uitnodiging voor een evenement dat verband houdt met het assortiment van de afzender maar buiten een bestaand contract om) of als onderdeel van een lidmaatschap van een gratis en niet-bindend loyaliteitsprogramma.
Deze categorie omvat dus het verzenden van communicatie naar klanten of prospects en voor openbare instellingen, burgers of inwoners van een bepaald gebied, maar exclusief het verzenden van communicatie naar werknemers, franchisenemers en vrijwilligers van de afzender.
Dit betreft dus niet de jaarboeken, telefoonlijsten of andere administratieve lijsten.
Voorbeelden:
Jaarverslagen, bedrijfsmagazines, nieuwsbrieven, van een Club of vereniging enz...
Voorbeelden:
Rekeninguittreksels, rekeningoverzicht of facturen, fiscaal attest; Opvolging van een levering, bericht van een tekort in stock, gebruikershandleidingen, opvolging van en wedstrijd, resultaten van een enquête, bijwerking of wijziging van het verkochte product of van de dienst die in gebruik is, tariefwijziging ; Permanente en definitieve wijziging van de openingsuren, verhuizing/sluiting van kantoren of verkooppunten; Wijziging aan de website of klantenomgeving/portaal ; Verandering of herinnering aan de contactgegevens van de contactpersoon ; Digipass, kaartlezer of andere tool die het gebruik van het product/de dienst in kwestie vereenvoudigt of verbetert inclusief het aanprijzen van de apps of het klantenportaal; Versturen van een lidkaart bij een betalend lidmaatschap….
Dit betreft dus niet de jaarboeken, telefoonlijsten of andere administratieve lijsten.
Voorbeelden:
Jaarverslagen, bedrijfsmagazines, nieuwsbrieven, van een Club of vereniging enz...
Voorbeelden:
Rekeninguittreksels, rekeningoverzicht of facturen, fiscaal attest; Opvolging van een levering, bericht van een tekort in stock, gebruikershandleidingen, opvolging van en wedstrijd, resultaten van een enquête, bijwerking of wijziging van het verkochte product of van de dienst die in gebruik is, tariefwijziging ; Permanente en definitieve wijziging van de openingsuren, verhuizing/sluiting van kantoren of verkooppunten; Wijziging aan de website of klantenomgeving/portaal ; Verandering of herinnering aan de contactgegevens van de contactpersoon ; Digipass, kaartlezer of andere tool die het gebruik van het product/de dienst in kwestie vereenvoudigt of verbetert inclusief het aanprijzen van de apps of het klantenportaal; Versturen van een lidkaart bij een betalend lidmaatschap….
Voorbeelden:
Uitnodiging voor een algemene vergadering, reglement of administratieve tekst, fiscaal attest, herinnering aan verplichtingen of procedures, belastingaangifte, proces-verbaal, aanmelding pensioen, uitnodiging voor autokeuring, verzending van de groene kaart/inschrijvingsbewijs, informatie over de openbare werken, verzekeringsdocumenten, enz.
Voorbeelden:
Factuur, creditnota, betalingsherinnering, bevestiging van bestelling/betaling, opvolging van een levering, fiscaal attest, bericht over onvoldoende voorraad, handleidingen, opvolging van wedstrijden en het versturen van de gewonnen goederen of bestellingen in het kader van een commerciële actie, onderzoeksresultaten.
Voorbeelden:
Rekeninguittreksels, rekeningoverzicht of facturen, fiscaal attest; Opvolging van een levering, bericht van een tekort in stock, gebruikershandleidingen, opvolging van en wedstrijd, resultaten van een enquête, bijwerking of wijziging van het verkochte product of van de dienst die in gebruik is, tariefwijziging ; Permanente en definitieve wijziging van de openingsuren, verhuizing/sluiting van kantoren of verkooppunten; Wijziging aan de website of klantenomgeving/portaal ; Verandering of herinnering aan de contactgegevens van de contactpersoon ; Digipass, kaartlezer of andere tool die het gebruik van het product/de dienst in kwestie vereenvoudigt of verbetert inclusief het aanprijzen van de apps of het klantenportaal; Versturen van een lidkaart bij een betalend lidmaatschap….
Voorbeelden:
Uitnodiging voor een algemene vergadering, reglement of administratieve tekst, fiscaal attest, herinnering aan verplichtingen of procedures, belastingaangifte, proces-verbaal, aanmelding pensioen, uitnodiging voor autokeuring, verzending van de groene kaart/inschrijvingsbewijs, informatie over de openbare werken, verzekeringsdocumenten, enz.
Voorbeelden:
Medische attesten, examenresultaten, schoolrapporten, sportattesten, betalende getrouwheidskaarten of kaarten die gebruikt worden als betaal- of creditkaart, enz.
Voorbeelden:
Maaltijdcheques, dienstencheques, enz.
Voorbeelden:
Opsporingstest voor kanker, aanzetten tot selectief sorteren, energiebesparingen, verkeerspreventie, bloedgift enz.
Op basis van uw antwoorden is de mailing onderhevig is aan het Direct Mail – tarief van bpost.
Op basis van uw antwoorden is de mailing onderhevig is aan het brieventarief van bpost.
Helaas kan de tool op basis van uw antwoorden de zending niet bepalen en raden wij u aan uw validatie rechtstreeks via e-Masspost aan te vragen.