Je identificeren bij financiële posttransacties

Home

Identification lors de transactions financières postales

 

 

    1. Waarom vraagt bpost mij een identiteitsbewijs?

    bpost leeft gewoon de wetgeving na. Deze wet helpt witwassen van geld en financiering van illegale activiteiten te voorkomen, waardoor je beter beschermd bent.

    Welke identiteitsbewijzen worden wettelijk aanvaard?

    bpost aanvaardt veel verschillende identiteitsdocumenten. Bekijk onze lijsten om na te gaan of je document aanvaard wordt voor het uitvoeren van financiële posttransacties.

    Geldige identiteitsbewijzen voor stortingen naar een 000- /299- / andere rekening

    Geldige identiteitsbewijzen voor bpaid-transacties

    Staat je identiteitsbewijs niet in de lijst? Dan kunnen we je document niet aanvaarden.
    Bijgevolg kan de loketbediende de storting niet voor je uitvoeren.

    2. Waarom moet ik een vragenlijst invullen?

    Door de wet toe te passen beschermt bpost je tegen witwassen van geld of financiering van illegale activiteiten. Daarom vraagt de loketbediende je om een vragenlijst in te vullen bij een financiële posttransactie (bv. geld storten of je bpaidkaart herladen). Je moet vragen beantwoorden over:

    het type transactie
    je beroepssituatie
    je inkomsten en de aard ervan
    je eventuele banden met de politiek

    Hoe vul ik de vragenlijst in?De eerste keer dat je een financiële posttransactie uitvoert met bpost, overhandigt de loketbediende je de vragenlijst (in het Frans, Nederlands, Engels of Duits). Als je hulp nodig hebt, kan de bpost-medewerker je verder helpen. Ben je anderstalig? Laat je dan gerust bijstaan door een tolk.

    We controleren je antwoordenAls bepaalde antwoorden kenmerkend zijn voor witwassen van geld of illegale financiering, moet bpost je om extra informatie vragen. In sommige gevallen moet bpost die informatie ook doorgeven aan de overheid. In dat geval word je op de hoogte gebracht en gevraagd om opnieuw langs te komen in het Postkantoor of PostPunt.
    Wanneer je documenten gecontroleerd en in orde zijn, zal bpost je geld storten of je bpaidkaart herladen.

    Moet ik die vragenlijst elke keer invullen?Op een paar uitzonderingen na vul je deze vragenlijst één keer om de 5 jaar in.
    Je gegevens worden veilig opgeslagen bij bpost en je privacy is gegarandeerd.

    3. Waarom moet ik voor elke transactie andere vragen beantwoorden?

    Steeds met het oog op die bescherming en naleving van de anti-witwaswet, controleert bpost of je financiële handelingen overeenkomen met je antwoorden. Daarom moet de bpost-medewerker je voor sommige transacties vragen:

    • Waar komt dat geld vandaan?
    • Waarom stort je het geld?
    • om de limietbedragen te respecteren.
    3. Pourquoi dois-je répondre à d’autres questions à chaque transaction ?

    Nog vragen?

    Stel ze gerust aan de loketbediende. Ben je anderstalig? Kom dan gerust langs met iemand die voor jou kan vertalen of laat je bijstaan door een tolk.