Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_0521_Marketingtermen_720x552px_3.jpg
25 mei 2021 - 2 Minuten leestijd

Wie zijn eerste stappen in e-commerce zet, zal snel merken dat er in deze wereld heel wat specifieke termen gebruikt worden. In deze blog verzamelen we enkele van de meest gebruikte begrippen en leggen we ze glashelder voor je uit.

 

Headers_E-news_0521_Marketingtermen_675x335px_3.jpg

 

Start je pas met je online zaak? Dan kan het hele e-commerce-verhaal misschien wat overweldigend lijken. Geen nood, er bestaan tal van oplossingen, zoals elkezaakonline.be, die je vlot op weg helpen. Word je op je zoektocht geconfronteerd met heel wat nieuwe woorden? We geven je hieronder wat uitleg bij enkele belangrijke marketingtermen.

 

1. Conversie

Een goede website heeft een duidelijk doel voor ogen: een verkoop, de download van een gratis e-book om zo gegevens te verzamelen, een inschrijving op een nieuwsbrief… Is de klant overtuigd en slaag je in je opzet, dan spreken we van een ‘conversie’. Vaak wordt de term ‘conversie’ of het werkwoord ‘converteren’ gebruikt als synoniem van ‘verkoop’ of ‘verkopen’, maar het begrip kan dus ook voor andere doelen gebruikt worden

 

2. Contentmarketing

Contentmarketing is een vorm van promotie waarbij je je doelgroep unieke content gaat aanbieden die voor hen specifiek interessant is. Die content kan veel verschillende vormen aannemen: een blog op je website, een downloadbaar stappenplan, een video … Belangrijk is dat je zorgt voor informatie die elders niet zo makkelijk te vinden is. Hou bij het maken van content ook zeker je doelgroep voor ogen!

 

3. Persona

Om je marketing beter op je doelgroep af te stemmen, kan je aan de slag gaan met persona’s. Dit is een beschrijving van je ideale klant: leeftijd, beroep, levensstijl, inkomen … Door je ideale klant zo gedetailleerd te beschrijven, kan je er makkelijker voor zorgen dat de content die je aanbiedt, de juiste doelgroep zal aanspreken. Is je aanbod gevarieerd? Dan kan je met meerdere persona’s werken en elke beschrijving een aparte naam geven.

Meer lezen over het opzetten van een verkoopstrategie en het bepalen van de juiste doelgroep voor jouw product? Klik hier.

 

4. Leads

Wanneer een klant interesse toont in een bepaald product of dienst en daarover meer informatie vraagt, dan wordt dit een ‘lead’ genoemd. Voorbeelden van leads zijn een contactformulier dat ingevuld wordt of een download van een e-book over een bepaald onderwerp. Niet elke lead leidt tot een verkoop, maar je doet er wel goed aan om elke lead als een potentiële klant te zien en er dus voldoende aandacht aan te besteden.

Wil je meer weten over het verzamelen van waardevolle leads voor je e-mailmarketing? Bekijk dan onze webinar.

 

5. USP

USP is de afkorting van ‘unique selling proposition’ of ‘unique selling point’. Letterlijk vertaald betekent dit ‘uniek verkoopargument’. Een USP is dus die eigenschap die jou of je product uniek maakt ten opzichte van je concurrenten en de producten die zij aanbieden. Het is belangrijk om je USP goed in de kijker te zetten, zo weten je klanten wat de voordelen zijn die jij hen kan bieden.

 

6. Metadata

Metadata zijn elementen die niet zichtbaar zijn op je website, maar wel belangrijke elementen bevatten voor zoekmachines. Met metadata wordt vaak de metatitel en -tekst bedoeld. Dit zijn de stukjes tekst die in de resultatenlijst van zoekmachines verschijnen. Het is belangrijk dat je in deze teksten de woorden vermeldt die je potentiële klanten ook in hun zoekopdracht gebruiken. Je kan je hierbij eventueel laten helpen door een SEO-specialist (Search Engine Optimization).

 

7. Sales funnel

Een sales funnel is het pad waarlangs je potentiële klanten naar een verkoop leidt. Stel dat iemand geïnteresseerd is in je aanbod en zijn gegevens achterlaat op je website. Dan is het een goed idee om hem met gerichte content geleidelijk te overtuigen van de aankoop: een nieuwsbrief met algemene info, een blogpost die focust op specifieke voordelen …

 

Graag nog meer hulp bij je eerste stappen op de e-commerce-markt? Ontdek alles wat je moet weten op elkezaakonline.be

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen