Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_09_FAQ_720x552px.jpg
29 november 2018 - 2 Minuten leestijd

Een duidelijke, toegankelijke webshop is essentieel om van uw online winkel een succes te maken. Het is ook algemeen geweten dat een blog en een goede contactpagina belangrijk zijn. Maar één pagina wordt nog te vaak over het hoofd gezien: de FAQ-pagina.

 

 

FAQ staat voor Frequently Asked Questions. Op een FAQ-pagina verzamelt u alle vragen die uw klanten vaak stellen. Maar waarom zou u als webshopeigenaar investeren in een dergelijke pagina? En hoe pakt u het aan? We geven u graag enkele tips en tricks voor een goede FAQ-lijst.

 

Waarom heeft u een FAQ-pagina nodig?

Een FAQ-pagina brengt drie grote voordelen met zich mee.

 

1. Een FAQ bespaart tijd, zowel voor u als voor uw klant

Het is voor u efficiënter om een webpagina met het antwoord op vaak gestelde vragen op te stellen, dan voortdurend dezelfde vragen opnieuw te beantwoorden. Bovendien hoeft uw klant u niet meer per mail of telefonisch te contacteren om een antwoord te krijgen op zijn vragen. Tijdswinst aan beide kanten, dus.

 

2. Webshops met een FAQ-pagina worden sneller vertrouwd

Consumenten houden van duidelijkheid en transparantie, en daar kunt u met een FAQ-pagina perfect op inspelen. Nieuwe klanten die het antwoord op hun vragen al meteen op uw website vinden, zullen uw webshop sneller vertrouwen. Bovendien kunt u op een FAQ-pagina uw expertise in uw vakgebied tonen, wat u een voordeel ten opzichte van uw concurrenten oplevert.

 

3. Een FAQ-pagina plaatst uw website hoger in de Google-zoekresultaten

U kunt in uw lijst met veelgestelde vragen de termen opnemen die consumenten regelmatig via Google opzoeken. Investeer in een degelijk SEO-onderzoek. SEO-specialisten zoeken voor u naar de meest relevante termen die u op uw website kunt gebruiken. Dit zal ervoor zorgen dat uw webshop hoog in de Google-ranking komt te staan. Heeft u hiervoor geen budget ter beschikking? Met Google Trends kunt u zelf al de meest essentiële zoektermen met elkaar vergelijken. Zorg er ook voor dat u steeds de vinger aan de pols houdt en u uw FAQ-pagina regelmatig bijwerkt.

 

Tips voor een goede FAQ-pagina

Er bestaat geen twijfel over dat een FAQ-pagina een meerwaarde is voor uw website, maar hoe pakt u het aan?

 

1. Maak een inhoudsopgave van alle veelgestelde vragen en link naar het antwoord

Klanten vinden op deze manier snel een antwoord op hun vraag, maar zien meteen ook welke andere informatie ze op uw FAQ-pagina kunnen vinden.

 

2. Een lange lijst met FAQ? Groepeer ze op een logische manier

Maak geen ellenlange vragenlijsten, maar orden de vragen in duidelijke categorieën. Dit kan per productgroep of per fase in het aankoopproces, maar ook een aparte lijst met de populairste vragen kan een grote hulp zijn voor uw klanten.

 

3. Stel duidelijke vragen en beantwoord ze ook

Open vragen vereisen vaak lange antwoorden. Kies er dus voor om de vragen op te splitsen in kortere, duidelijkere vragen. Zorg er ook voor dat het antwoord duidelijk is en vermijd overtollige informatie.

 

4. Vermeld duidelijk uw contactgegevens

Het is best mogelijk dat uw klant ondanks een goede FAQ-pagina toch nog met vragen blijft zitten. Zorg er voor dat hij u makkelijk kan contacteren om verdere onduidelijkheden te bespreken.

 

Valkuilen voor uw FAQ-pagina

Een FAQ-pagina heeft als doel uw klanten verder te helpen. Maak deze pagina dus zo aantrekkelijk mogelijk en voorkom volgende valkuilen:

 

1. Vermijd jargon

Termen die u dagelijks gebruikt, kunnen voor klanten onbegrijpelijk zijn. Kies steeds voor duidelijke verwoordingen.

 

2. Maak van uw FAQ geen marketingtool

Uw FAQ-pagina maakt deel uit van de klantensupport, niet van uw markting. Het enige doel van deze pagina moet zijn om klanten verder te helpen, salespraatjes laat u hier best achterwege.

 

3. Verzin geen vragen

Gebruik op uw FAQ-pagina enkel vragen die u werkelijk van klanten gekregen heeft. Verzin zelf geen vragen, u bent immers niet uw klant en op die manier creëert u alleen nutteloze informatie.

 

Op zoek naar meer tips voor uw webshop?

Schrijf u in op onze nieuwsbrief >

Gerelateerde artikelen