Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_0519_Fashion_A_720x552px.jpg
30 mei 2019 - 2 Minuten leestijd

De wondere wereld van de mode spreekt tot de verbeelding, maar het is een competitieve sector waar elke speler op zijn strepen moet staan. Combineer dit met een portie e-commerce en we hebben een segment dat voortdurend in verandering is. In deze blogpost delen we cijfers over de huidige situatie in fashion e-commerce én zetten we de nieuwste trends op een rijtje.

 

Fashion.png

 

Fashion e-commerce vandaag

Het cijfermateriaal dat hieronder aan bod komt, is afkomstig uit een Belgische survey van Kynetec uit 2018 bij 6.000 pakjesontvangers in opdracht van bpost.

 
Algemene bevindingen

Wie eraan twijfelt dat mode big online business is, willen we graag deze cijfers voorschotelen: 40% van alle items die over de online toonbank gaan, zijn kleding, schoenen en accessoires. Zalando neemt het leeuwendeel van kleding en schoenen voor zijn rekening, de Chinese webshops AliExpress en Wish zijn het populairst voor - vooral goedkope - accessoires.

De rest van de online modemarkt wordt verdeeld onder heel wat grote én kleine spelers. De noodzaak van een webshop voor grote merken wordt steeds groter om het dalend verkeer naar hun fysieke winkelpunten op te vangen én om de juiste doelgroepen aan te spreken. Voor kleine spelers is een webshop net een opportuniteit om makkelijker hun producten aan de man te brengen, omdat een fysiek winkelpunt niet altijd meer nodig is.

Hoewel we het hierboven hadden over ‘aan de man brengen’, is het publiek dat online kleding shopt voornamelijk vrouwelijk en eerder jong.

 

4 trends uit de modesector op een rijtje

 

1. Aziatische internationalisering

Door de digitalisering krijgt de consument een transparant inzicht in het online aanbod en dalen de transactiekosten. Bijna een derde van e-commerce bestellingen gebeurt dan ook bij leveranciers of platformen uit andere landen, met China op kop. De drempel om (goedkope) aankopen te doen bij platformen als AliExpress of DHgate ligt tegenwoordig een stuk lager, ook al houdt de aankoop soms meer risico’s in voor de klant. De online shoppers maken een afweging tussen de lagere prijs en de mogelijke nadelen zoals een langere levertijd. Voor duurdere stukken gaan ze toch eerder op zoek naar webshops van lokale spelers, waar ze reeds hebben besteld of bekend mee zijn en waar ze dus meer vertrouwen in hebben.

 

2. Tweedehandsmarkt boomt

Tweedehandse mode wint aan populariteit en deze evolutie is ook waar te nemen in de C2C business. Online platformen surfen mee op deze trend en dat zie je in de cijfers. 2dehands.be is nog steeds de grootste speler op deze markt voor kleding en schoenen. Het belangrijkste platform voor tweedehands accessoires is dan weer eBay. Deze bekende spelers krijgen echter stevige concurrentie van nieuwe platformen als Vinted en United Wardrobe, die ook komen aankloppen op de Belgische markt en klaar zijn om de concurrentie met de grote namen op de tweedehandsmarkt aan te gaan. Maar ook op de ‘firsthand’ markt ziet de concurrentie van tweedehands spullen groeien, en ziet er ook het potentieel van in. Die spelers reageren dan weer door hun gebruikers nu ook de mogelijkheid aan te bieden om tweedehands items te verkopen. Zo kan een consument zelf tweedehandse spullen aanbieden via Bol.com Plaza. Of Facebook Marketplace, een extra feature van het social media kanaal.

Deze nieuwe spelers nemen - tot nu toe - slechts een kleine hap uit het marktaandeel van bestaande platformen en retailers, en zorgen vooral voor een extra groei van de tweedehandsmarkt doordat ze extra zekerheid aanbieden.

 

3. Levering en retours

Uit de cijfers blijkt dat 80% online aangekochte modeartikelen thuis wordt geleverd, 12% in een afhaalpunt en 5% op kantoor. Helaas zijn die artikelen niet altijd wat de bestellers voor ogen hadden. Een foute maat, een ‘slechte’ fit of het niet goed inschatten van de kleur zijn maar enkele van de mogelijke redenen waarom een consument een mode-item wil terugsturen. Kleding en schoenen scoren daarom - en dat zal u niet verbazen - het hoogst als het gaat om retours. Voor kleding ligt het percentage op 22%, voor schoenen is dit 24%. In de groep van millennials liggen deze cijfers telkens enkele procentpunten hoger.

Het hoge aantal retours legt de laatste tijd een enorme druk op de webshops binnen de mode-industrie. De meeste klanten verwachten dat ze hun pakjes gratis kunnen terugsturen, maar recent kondigden grote spelers zoals Zalando en H&M aan dat retours niet meer altijd gratis zijn. Zalando probeert ook eenmalig gebruik van kleding tegen te gaan door een groot label dat aan het kledingstuk vast moet blijven zitten als de klant dit wil terugsturen.

 

4. Een persoonlijke aanpak, vanbinnen en vanbuiten

Er zijn nog andere manieren om het percentage retours te verminderen - en er dus ook voor te zorgen dat de consument tevreden is met zijn aankoop. Hoewel de wereld voor de consument steeds groter wordt en alles bereikbaar is waar men ook woont, willen consumenten zich toch persoonlijk aangesproken voelen. Zowel online als offline wordt steeds meer ingespeeld op die individuele ‘experience’ voor de consument, die dat ook gewoon verwacht. Een webshop kan bijvoorbeeld uw kledingmaten onthouden, zodat u dit de volgende keer niet meer hoeft door te geven of u zelfs voorstellen krijgt op basis van voorgaande bestellingen.

De binnenkant van het pakje is belangrijk, maar de buitenkant mag niet vergeten worden. Denk maar aan de vele ‘unboxing’-video’s op het internet. Een mooie verpakking zorgt voor een goede eerste indruk. Maar dat niet alleen: een premium packaging verhoogt de merkperceptie van de klant, het versterkt de overtuiging dat het product zijn prijs waard is én de consument is er op die manier meer van overtuigd dat het merk echt iets voor hem/haar is. Wie zijn klant een volledige gepersonaliseerde experience wil bezorgen, moet dus ook aandacht hebben voor de verpakking.

 

Heb je nog vragen over dit artikel of andere? Dan kan je terecht bij onze e-commerce expert en ontvang je advies op maat van je zaak. Plan een gratis videogesprek van 1 uur via elkezaakonline.be

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

Duurzaam, e-commerce
[ White Paper ] Ontdek hoe je emissievrij pakjes kan leveren?
How to deliver emission-free parcels in Belgium
19 oktober 2023
- 2 Minuten leestijd
How to deliver emission-free parcels in Belgium
Duurzaam, e-commerce
Nieuwe duurzaamheidslabels voor pakjes naar Frankrijk en Italië
Duurzaamheidslabels
3 mei 2023
- 3 Minuten leestijd
Duurzaamheidslabels
Duurzaam, e-commerce
[Podcast] Hoe rijmt bpost e-commerce met duurzaamheid?
Podcast Sustainability
9 maart 2023
- 3 Minuten leestijd
Podcast Sustainability
Duurzaam
bpost op nieuwe BEL ESG-index van Euronext
Bel ESG
9 maart 2023
- 3 Minuten leestijd
Bel ESG
Duurzaam, e-commerce, Webshop
[Whitepaper] Zo maak je e-commerce mee duurzamer
Sustainability
13 februari 2023
- 2 Minuten leestijd
Sustainability