Direct Mail zendingen

Direct Mail zendingen

Tabs

Intro

Geef uw marketingstrategie een boost

Wilt u nieuwe klanten aantrekken of bestaande klanten aan u binden? De trafiek naar uw verkooppunt aanwakkeren? In direct contact komen met andere bedrijven? Dan is Direct Mail voor u de beste oplossing. Het geeft uw marketingacties een boost.


  • Direct Mail is het mediakanaal dat consumenten verkiezen voor reclameboodschappen.
    31% van de consumenten verkiest Direct Mail om reclame te ontvangen (beste score van alle mediakanalen, e-mail haalt bijvoorbeeld maar 5 %).1
  • Door DM aan uw mediamix toe te voegen verhoogt u uw ROI met 20 %2
    Met DM verhoogt u de intentie om over te gaan tot een aankoop of actie met 42 %3 (activeringspercentage) ten opzichte van een campagne zonder DM.

Door DM aan uw mediamix toe te voegen verhoogt u uw ROI met 20 %. Bereken uw ROI hier

Met Direct Mail:

  • 90 %1 maakt zijn brievenbus dagelijks leeg;
  • 78 %4 leest zijn post dagelijks;
  • De klanten besteden 1 minuut en 52 seconden aan uw boodschap4;
  • 2 klanten op 3 onthouden uw merk na een Direct Mail met een herinneringspercentage van 67 %5.
  • U kunt uw Direct Mail campagnes kwantitatief evalueren via:
    • Het antwoordpercentage door gebruik te maken van een omslag of antwoordkaart, een persoonlijke streepjescode, een telefoonnummer,…
    • De omzet van uw Direct Mail zending via een kortingsbon met persoonlijke streepjescode, een promotieaanbod,…

    Gebruik de ROI Calculator om uw campagne kwantitatief te evalueren.


  • U kunt uw Direct Mail campagnes kwalitatief evalueren door voor en/of na uw actie een enquête te houden om de impact ervan nog meer te verbeteren. Meer informatie hier
  • De CO2-uitstoot ligt 3 à 4 keer lager wanneer je een papieren reclamezending verstuurt dan wanneer je die zending via e-mail verstuurt, terwijl de impact dezelfde is.6
  • Wilt u de CO2-uitstoot voor de postverwerking van uw zendingen onder contract compenseren door deel te nemen aan een windmolenproject in Turkije? Kies dan de optie CO2 compensatie.

Onder "Eerste keer" vindt u praktische tools en tips die u stapsgewijs helpen.

  • 1 Onderzoek Media Preference, Market Probe, Dec 2010 (1006 interviews).
  • 2 Onderzoek op basis van resultaten van campagnes die tussen 2006 en 2009 liepen, Brand Science – afdeling van het media-agentschap OMD (260 bedrijven uit alle sectoren).
  • 3 20 impactonderzoeken gevoerd tussen 2005 en 2009, Market Probe.
  • 4 Onderzoek "Postmoment", consumentenpanel, M.A.S.
  • 5 DM beta coefficient analysis, Space, Feb. 2011 (89 DM campaigns post tests).
  • 6 Resultaat verkregen met de Carbon Meter die werd ontwikkeld door Greenloop voor bpost.
Details
Om te genieten van een voordelig Direct Mail tarief moeten uw zendingen voldoen aan de definitie van Direct Mail. Deze berust op 2 pijlers:
De definitie van Direct Mail omvat drie soorten zendingen:
  • De commerciële boodschappen of promotie.
  • Promotie van algemeen belang.
  • Tijdschriften van het type "nieuwsbrief".

De contractuele definitie van Direct Mail en (tegen)voorbeelden vindt u in:
Elke zending in een Direct Mail-afgifte moet:
  • beantwoorden aan de definitie van Direct Mail (zie hierboven);
  • eenzelfde gewicht, formaat, afmetingen en verpakking hebben;
  • met een retouradres in België

Een Direct Mail-afgifte tegen voordeeltarief moet bovendien tenminste 50 zendingen bevatten voor afgiftes in een erkend kantoor en 500 zendingen voor afgiftes in een MassPost (Hyper)Centrum. Deze zendingen moeten deel uitmaken van dezelfde Direct Mail-campagne en dus dezelfde personalisering hebben.

Twijfelt u aan de aard van de inhoud van uw zending ? Dan kan u

  • Ofwel de inhoud vooraf laten valideren door onze diensten via de applicatie e-MassPost.
  • Ofwel de Addressed Mail Checker met voorbeelden bekijken voor een informatieve check
  • DM Easy: de meest flexibele manier om uw klanten en prospecten te bereiken. Deze oplossing is beschikbaar met voorkeurtarief en onder contract. U bent op zoek naar de oplossing die maximale flexibiliteit koppelt aan een minimum aan beperkingen ? Dan is DM Easy de ideale oplossing voor u.

    Product fiche DM Easy

  • DM Connect : de voordelige oplossing om in contact te blijven met uw klanten. U geniet van een contract met bpost. U bent op zoek naar een professionele oplossing met een maximale operationele korting? Geniet dan van de talloze voordelen van de DM Connect oplossing.

    Product fiche DM Connect

  • DM Pulse : onderhoud de contactfrequentie met uw klanten. U geniet van een contract met bpost. Stuurt u regelmatig een groot aantal mailings naar dezelfde bestemmelingen? Met DM Pulse kunt u uw zendingen 'just in time' afgeven.

    Product fiche DM Pulse

U weet niet goed welk formaat uw zending heeft? Controleer het zelf op een snelle en eenvoudige manier. Wenst u de formaat van uw zending door bpost te laten valideren (antwoord binnen de 48 uur)? Vraag een validatie aan.

Tarieven
U doet afgiftes van 50 tot 3000 zendingen (met een maximum van 10 zakken en/of 270 kg) en u wenst uw zendingen in uw nabijheid af te geven.
 
Download hier de erkend kantoor lijst
U doet afgiftes van 500 zendingen en meer en u wenst daarvoor het voordeligste tarief en een operationele korting die afhangt van de voorbereiding van de afgifte te ontvangen (verpakking en sortering voor de formaten Large of Special).
 
 

(1) Netto prijs: De bedragen van de supplementen worden niet in aanmerking genomen voor de berekening van de Sorting Discount.
(2) De Extra Large optie laat u toe om zendingen af te geven met afmetingen tussen 230 × 350 × 30 mm en 265 × 350 × 30 mm.
(3) De CO2 Compensation optie laat u toe om via een financiële bijdrage de CO2-uitstoot door de behandeling van uw zendingen gefrankeerd met Port Betaald en afgegeven in een MassPost (Hyper)Centrum te compenseren. Deze optie is onderworpen aan BTW.

U geeft jaarlijks 200.000 Direct Mail-zendingen of meer af ? Dan kunt u met bpost een contract afsluiten.

  • Uw contract geldt voor al uw Direct Mail afgiftes vanaf 500 zendingen, ongeacht de oplossing waarvoor u kiest DM Easy, DM Connect, DM Pulse.
  • Uw contract geeft u recht op een korting dewelke van toepassing is op het basistarief en uw tarieven per oplossing bepaalt volgens:
    • de tariefformule die u kiest;
    • uw jaarbudget (geschat op basis van het basistarief waarvan de operationele kortingen worden afgetrokken).

Korting:
Op basis van de raming van uw jaarbudget betaalt u een vast maandbedrag, met een korting op de prijs van elke zending.

Kortingen tot 8%!

Weet u precies welk volume Direct Mail-zendingen u tijdens de komende 12 maanden zult afgeven en wenst u meteen van het meest gunstige tarief te genieten? Dan past de tariefformule Instant Advantage perfect bij u.

U geniet van :
  • het voordeligste tarief voor uw Direct Mail-zendingen ;
  • een vaste en definitieve prijs per zending ;
  • geen afrekening op het einde van het contractjaar ;
  • de mogelijkheid om de facturatie van het vaste maandbedrag over verschillende administratieve eenheden te spreiden.


 

(1) Jaarbudget = aantal zendingen x (basistarief – operationele kortingen).

Raadpleeg de tabel met de kortingen in functie van uw volume zendingen in de fiche DM Instant Advantage.
Tijdens de looptijd van het contract betaalt u een voorlopige prijs per zending, berekend op basis van de raming van uw jaarbudget. Op de vervaldag van de overeenkomst wordt de effectieve prijs per zending berekend. Het verschil tussen de voorlopige prijs en de effectieve prijs wordt u dan gecrediteerd/gefactureerd1.

Ontvang een korting dankzij een afrekening op het einde van uw contract!

U twijfelt aan het volume Direct Mail-zendingen die u in de komende 12 maanden zal afgeven voor verzending, maar u wenst de beste prijs te bekomen? De tariefformule Progressive Advantage is ideaal voor u!
U geniet van :
  • een korting die steeds groter wordt naarmate uw jaarlijks volume zendingen stijgt;
  • een voorlopige prijs per zending het hele jaar lang;
  • een afrekening op het einde van uw contract waardoor u gegarandeerd de juiste prijs betaalt voor elke zending;
  • een maximale flexibiliteit, omdat de uiteindelijke prijs volledig afhangt van het volume zendingen dat u hebt afgegeven in uw contractjaar.
 

(1) Jaarbudget = aantal zendingen x (basistarief – operationele kortingen).


Raadpleeg de tabel met de kortingen in functie van uw volume zendingen in de fiche DM Progressive Advantage.

Basistarief en operationele kortingen per oplossing:
 
 

(1) Booking: Vanaf 25.000 stuks per afgifte (voor Small of Large formaat) en vanaf 10.000 stuks per afgifte (voor Special formaat). Op tijd in e-MassPost plannen. Volgende gegevens niet meer veranderen na de booking deadline: afgiftedatum en -plaats, formaat, sortering en volumewijziging boven de tolerantie.

 
 

(1) Data quality: Deze korting is van toepassing op de drops die een uitwisseling van adressenbestand vereist. Er is een minimum van 96% ARR vereist om toegang te krijgen tot het product.
(2) Mail ID+ / Ronde en sequentie+: De namen en voornamen van de geadresseerden of de vennootschapsnamen in uw Mail ID of Ronde en sequentie adressenbestand toevoegen.
(3) Booking: vanaf 25.000 stuks per afgifte (Small of Large formaat). Op tijd in e-MassPost plannen. Volgende gegevens niet meer veranderen na de booking deadline: afgiftedatum en -plaats, formaat, sortering en volumewijziging boven de tolerantie.

 

(1) SortSize: de sortering aankondigen en toepassen, met inachtneming van de normen van de MassPost Gids.
(2) Op voorwaarde dat alle zendingen binnen eenzelfde afgifte onderworpen zijn aan eenzelfde sorteer sequentie.

 
 

(1) Op voorwaarde dat alle zendingen binnen eenzelfde afgifte onderworpen zijn aan eenzelfde sorteer sequentie.

 

(1) Netto prijs: De bedragen van de supplementen worden niet in aanmerking genomen voor de berekening van de korting noch voor de operationele kortingen.
(2) De Extra Large optie laat u toe om zendingen af te geven met afmetingen tussen 230 × 350 × 30 mm en 265 × 350 × 30 mm.
(3) De CO2 Compensation optie laat u toe om via een financiële bijdrage de CO2-uitstoot door de behandeling van uw zendingen gefrankeerd met Port Betaald en afgegeven in een MassPost (Hyper)Centrum te compenseren. Deze optie is onderworpen aan BTW.


Nuttige links :
Voor meer informatie kunt u terecht bij uw Account Manager of ons bellen op het nummer 02 201 11 11.

Aanbeveling: vanaf 500 zendingen, lever uw zendingen af in een (Hyper) Masspost Centrum en geniet van een beter tarief.

Bereken de Return on Investmante (ROI) van uw campagne met de ROI Calculator.

Praktisch
U vindt een overzicht van de criteria die de verschillende formaten bepalen in de online MassPost Poster.
U twijfelt over het formaat van uw zending?

Controleer het zelf op een snelle en eenvoudige manier. U laat uw zending liever door bpost valideren of wilt gebruik maken van zoveel mogelijk flexibiliteit voor uw Special formaat-zending?

Vraag een validatie aan. Wij bezorgen u een antwoord binnen de 48 uur.
Twee mogelijkheden om te frankeren:
U heeft geen contract? Vul dit webformulier in. U ontvangt meteen het PB frankeermerk zodat u dit kan afprinten op uw zendingen. Het totaalbedrag van de frankering wordt vereffend bij de afgifte van uw zendingen of nadat u uw factuur hebt ontvangen (als u van een uitgestelde betaling geniet).
Meer info over Port Betaald.

U heeft een contract met bpost en een originele frankering spreekt u aan?
Personaliseer uw "Port Betaald" en versterk zo uw bedrijfsimago met het Fancy PP.

Contacteer uw Account Manager of ons Service Centre op 02 201 11 11.

  1. Frankeer uw zendingen met uw frankeermachine aan het non prior-tarief volgens de gewichtsschijf en het formaat van uw zending:
  2. Het verschil tussen het non-priortarief en het Direct Mail-voorkeurtarief wordt terugbetaald bij de afgifte of via overschrijving na de afgifte, tegen een supplement van € 12,4 administratiekosten.
  3. Bij de afgifte geeft u aan de loketbediende het rekeningnummer op waarop de terugbetaling moet gebeuren.

Een frankering met postzegel geeft geen recht tot het DM tarief.

  • Geniet u van het voorkeurtarief?
    Dan moet u uw afgifte niet op voorhand plannen.
U hebt een contract met bpost en u wenst korting op de tarieven?
  • U hebt een contract met bpost en u wenst korting op de tarieven?
    Plan uw afgiftes van meer dan 25.000 zendingen via e-MassPost (online afgiftebeheer) ten laatste 5 werkdagen* vóór de afgifte en u krijgt een Booking discount van 3 %.

We vragen u om uw afgifte te plannen vanaf 100.000 zendingen met formaat Small, 50.000 met formaat Large of 10.000 met formaat Special ten laatste 5 werkdagen vóór de afgifte:

Bij gebrek aan planning, zal bpost uw zendingen wel behandelen, maar bpost behoudt zich het recht voor een dag aan de uitreikingstermijn toe te voegen.

  • In een erkend kantoor
    • Bundel uw zendingen in pakken van 50 of 100.
  • In een MassPost (Hyper)Centrum
    • Sorteer uw zendingen in blauwe bakken of in bundels in containers of op palletten.
    • U kunt het materiaal ter voorbereiding bestellen door te bellen naar uw MassPost (Hyper)Centrum.
      Contactlijst van de MassPost (Hyper)Centra.
    • Als u uw zendingen sorteert, kunt u operationele kortingen krijgen. Volgens het formaat en het aantal zendingen kunt u ze op één van de volgende manieren sorteren.
      • U geniet het Direct Mail voorkeurtarief: Sorting Discount – Postcode (0,3%): Vanaf 500 zendingen format Large of Special in MassPost (Hyper)Centrum.

U geniet van een Direct Mail contract:

SortSize Discount Vanaf Small Large/Large+/Special Small - Mail ID Large - Mail ID
Niet gesorteerd 500 stuks
Postcode 500 stuks
Sector 10 000 stuks
Uitreikingskantoor 10 000 stuks
Sorteerplan 25 000 stuks
Ronde en sequentie* 10 000 stuks
In de tab Tarieven – Contractueel tarief vindt u de SortSize Discount percentages.

De MassPost Poster geeft u een overzicht van de conditioneringsnormen per sorteerwijze.
U vindt meer details in de MassPost Gids.

  • In een erkend kantoor
    • 2 specimens van uw zendingen, die bpost controleert en bewaart. bpost behoudt zich daarbij het recht voor om één of twee exemplaren uit de afgifte te halen.
  • In een MassPost (Hyper)Centrum
    • 2 specimens van uw zendingen, die bpost controleert en bewaart. bpost behoudt zich daarbij het recht voor om één of twee exemplaren uit de afgifte te halen.
    • Uw afgifteformulier:

Gebruik e-Masspost om uw afgiften online te beheren! Makkelijker kan niet!

  • U doet afgiftes van 50 tot 3000 zendingen (met een maximum van 10 zakken en/of 270 kg) en u wenst uw zendingen in uw nabijheid af te geven?

    Geef uw zendingen af in één van onze erkende kantoren.

  • U doet afgiftes van 500 zendingen of meer en u wenst:
    • Het voordeligste tarief.
    • Een operationele korting die afhangt van de voorbereiding van uw zending (klaarmaken en niveau van sortering)?

    Geef uw zendingen af in één van onze MassPost (Hyper)Centra.


Maak 48 uur vóór uw afgifte een afspraak in een MassPost (Hyper)Centrum.
Heeft u meer dan 50.000 zendingen van het formaat Small of 20.000 zendingen van het formaat Large/Special? Dan moet u ze in één van onze MassPost Hypercentra afgeven.

Heeft u 500 stuks? Geef ze dan af in een MassPost (Hyper)Centrum of gebruik de diensten van een routeur die de zendingen in uw plaats afgeeft!

  • Vóór de afgifte

    Overschrijving op een MassPost rekening.
    Wenst u het bedrag vóór de afgifte over te maken?
    Schrijf het dan ten laatste 4 bankwerkdagen vóór de afgifte over op de rekening van het MassPost (Hyper)Centrum.

    Lijst met de rekeningnummers.

    Wanneer u te veel geld op de rekening hebt overgeschreven, kunt u dat overschot bij de volgende afgifte gebruiken.

  • Tijdens de afgifte
    • Contant betalen ;
    • Bancontact.

Om uitgesteld te betalen (factuur) hebt u een uitzondering van bpost nodig.

Met de volgende tips kunt u uw factuur persoonlijk en gebruiksvriendelijk maken.

  1. Wilt u uw afgifte makkelijk kunnen terugvinden op uw factuur?
    • Gebruik een "Factuurreferentie" bij de aankondiging van uw afgifte in e-MassPost of op uw borderel. U vindt die dan onder "Uw ref." op uw factuur.
  2. U maakt gebruik van e-MassPost en u wenst afzonderlijke facturen per entiteit van uw bedrijf of per cost center?
    • In e-MassPost kunt u onder de link "Factuur grouping" configureren voor welke entiteiten u een afzonderlijke factuur wenst. Bij de aankondiging van uw afgiftes hoeft u dan alleen de juiste entiteit te selecteren. U ontvangt dan voor elke entiteit een verschillende factuur, waarbij de entiteit duidelijk in het veld "Ref. Klant" op uw factuur staat.
    • Meer details hierover vindt u in het hoofdstuk "Facturen groeperen" van de e-MassPost user guide.
  3. U wenst uw facturen online in Excel-formaat?.
De bedragen van de operationele kortingen staan in de tab "Tarieven".
U kunt operationele kortingen krijgen als u aan de vereiste voorwaarden voldoet.
De tabel hieronder geeft een overzicht van de operationele kortingen en van de voorwaarden om ze te krijgen.

Korting Voorwaarden
Preferentieel aanbod Sorting De juiste sortering aankondigen en correct uitvoeren volgens de MassPost Gids. De sortering wordt gecontroleerd bij de afgifte in MassPost..
e-MassPost discount (0,25 %) De afgifte via e-MassPost aankondigen
Booking (3 % vanaf 25.000 zendingen Small of Large en vanaf 10.000 Special zendingen)
  • Tijdig via e-MassPost plannen.
  • Volgende gegevens niet meer veranderen na de booking deadline: afgiftedatum en –plaats, formaat, sortering en volumewijziging boven tolerantie.

Meer details in de DM Easy product fiche of DM Connect product fiche.

Contractueel aanbod Sorting/SortSize/DropSize1
  • De juiste sortering aankondigen en correct uitvoeren volgens de MassPost Gids. Voor bepaalde sorteerwijze moet een bestand worden gekoppeld aan de afgifte in e-MassPost. De sortering wordt gecontroleerd bij de afgifte in MassPost.
  • Het afgegeven volume stemt overeen met het aangekondigde volume, anders kan de volumeschijf en bijgevolg ook de toepasbare korting veranderen.

Meer details in de MassPost Gids (Hoofdstuk Brieven – Sortering opties.

Data quality (1 %) Een correct adresbestand koppelen aan de aangekondigde afgifte in e-MassPost
Correct Conditioning (0,25 %) Volgens de regels uit de MassPost Gids (Hoofdstuk Brieven – Verpakking).
1Om van de Sorting/SortSize/DropSize te genieten, moeten alle zendingen van de afgifte gesorteerd zijn in één en dezelfde Sorteersequentie.
De regels van de MassPost Gids moeten worden nageleefd bpost stemt er in bepaalde gevallen echter mee in om uw afgifte te verwerken op voorwaarde dat u een supplement betaalt.

Supplement Redenen
Overflow Als meer dan 5 % van de afgifte niet is gesorteerd, dan sorteren wij dat voor u als u een supplement betaalt.
Mail ID niet herkenbaar Er kunnen verschillende problemen zijn met niet-herkende Mail ID barcodes. bpost zal contact met u opnemen om de beste oplossing te zoeken. Naargelang het probleem verzorgen wij de afgifte voor u op voorwaarde dat ze opnieuw wordt gekwalificeerd of dat u een supplement betaalt voor de niet-herkende Mail ID barcodes.
Geen retouradres Om van het Direct Mail tarief te genieten, moet het adres van de afzender en/of het retouradres op de zending staan.
Herconditionering (DM Connect en DM Pulse) In bepaalde gevallen verzorgen wij voor u uw afgifte die niet is klaargemaakt volgens de normen van de MassPost Gids op voorwaarde dat u een supplement betaalt.