Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
The right address for even more success!
15 januari 2024

Als ondernemer doe je er alles aan om er voor te zorgen dat je klant zijn of haar pakje tijdig op het opgegeven adres ontvangt, en daarvoor doe je beroep op bpost. We stellen met jou ook vast dat dit af en toe niet lukt, om de eenvoudige reden dat het adres niet correct of onvolledig was ingegeven. Een typefout in de postcode, of het busnummer vergeten, is uiteraard snel gebeurd, maar het kan vervelende gevolgen hebben als je klant een dringende levering verwacht. En daar willen we iets aan doen.

Jouw klant, de ontvanger, kan vanaf vandaag het adres namelijk nog wijzigen, terwijl het pakje al naar hem of haar onderweg is.

 
Wat als het leveringsadres fout is?

Merkt jouw klant na verzending nog een foutief leveringsadres op, dan kan dit in sommige gevallen* nog worden gewijzigd.

In de e-mail waarin de klant wordt meegedeeld dat je voor bpost gekozen hebt voor de levering van het pakje, wordt er ook een link meegestuurd om eventuele fouten te verbeteren via de My bpost app of Track & Trace.

*Opgelet, er zijn wel enkele voorwaarden:

  • Enkel correcties binnen dezelfde postcode zijn mogelijk.
  • Maximaal één correctie per pakje is toegestaan.
  • Adresaanpassingen naar een Afhaalpunt zijn niet mogelijk.
  • Alleen nationale pakjes komen in aanmerking (geen pakjes van partners zoals DHL).
  • Correcties kunnen worden uitgevoerd tot het moment dat het pakje is gesorteerd.

Als de fout niet wordt opgemerkt en het adres niet wordt gevonden, stuurt bpost het pakje terug naar de afzender. Daarvan brengen we de ontvanger op de hoogte via Track&Trace en in de My bpost app. In dit geval neem je als afzender ook best proactief contact op met de klant om het juiste adres op te vragen zodat het pakje volgende keer zonder omwegen jouw klant bereikt.

 

Samengevat:

Mocht er een foutief leveringsadres tussen jouw verzendingen zitten, dan kan de betrokken klant in bepaalde gevallen (zie hierboven) nog steeds zijn adresgegevens aanpassen tot op het moment dat het pakje gesorteerd werd. Informeer je klanten ook goed over deze nieuwe functie want een correct leveringsadres levert ook tevreden klanten op, en dat is toch alles wat je jezelf en je zaak toewenst, toch?

 
Bijkomende tips voor jou als zender:
  • Informeer je klantenservice, zodat zij op hun beurt jouw klanten correct kunnen informeren over wat te doen als het leveringsadres foutief is.
  • Update je FAQ op jouw website om je klanten digitaal te begeleiden naar de juiste oplossing voor een betere customerservice.
  • Bezorg ons bij het aanmaken van je verzendetiketten altijd het e-mailadres van je ontvanger. Zo krijgt hij de mogelijkheid om zijn adres aan te passen via onze e-mails met statusupdates over zijn pakje.
  • Bij bpost kan je ook terecht voor een gratis data-audit om de kwaliteit van je databestand te laten controleren.


Naar bpost FAQ >

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.