OptiRetour

OptiRetour

Beheer uw postretours

Tabs

Intro

Spaar tijd en geld door ons de verwerking van uw niet-uitreikbare zendingen (postretours) toe te vertrouwen.

Ware besparingen voor uw bedrijf

  • U ontvangt, met de regelmaat die u zelf kiest, een elektronisch bestand met de gegevens van de bestemmelingen die uw zending niet ontvangen hebben en de reden waarom ze niet werd uitgereikt.
  • U moet uw postretours niet meer zelf verwerken, noch recycleren.
  • Het aantal niet-uitreikbare zendingen daalt progressief, als u uw database aanpast. U bespaart zo productie- en frankeerkosten voor uw volgende mailings.

Optimalisering van uw processen

  • De niet-uitreikbare post wordt zeer snel geïdentificeerd.
  • De kwaliteit van uw database verbetert aanzienlijk, als u ze aanpast.
  • De postretours liggen niet meer in de weg in uw lokalen.
  • Indien u wenst, bezorgen we u uw waardezendingen terug op uw adres.
Details

Om van de OptiRetour-dienst gebruik te kunnen maken, neemt u contact op met uw Account Manager van bpost en tekent u in op een OptiRetour-contract.

U krijgt dan geregeld een elektronisch bestand met de gegevens van de bestemmelingen die uw post niet hebben ontvangen, de reden voor de niet-uitreiking en de verwerkingsdatum. U krijgt dat bestand:

  • met de regelmaat die u zelf kiest: elke dag, elke week, om de 2 à 3 weken of elke maand;
  • in het gewenste formaat: xls, xlsx, csv, txt of xml;
  • via het gewenste kanaal: e-mail of FTP-server.

U vermeldt op uw zendingen een postbus waarnaar de zendingen teruggezonden moeten worden. Druk ze bij voorkeur af op de achterkant van de zending of, als dat niet gaat, op de voorkant van de zending (bij voorkeur links bovenaan).

De gegevens in het bestand variëren naargelang het soort adressering dat u kiest:

U bent Mail ID- of voor aangetekende zendingen gecertificeerd door bpost en u brengt een van deze streepjescodes aan op uw zendingen.

Wij bezorgen u een bestand met de streepjescodes Mail ID of aangetekende zending die overeenstemmen met de adressen van de niet-uitreikbare zendingen.

U brengt een cijfercode aan (bv.: klantnummer) op uw zendingen.

Wij bezorgen u een bestand met de cijfercodes die overeenstemmen met de adressen van de niet-uitreikbare zendingen.

U gebruikt geen streepjescode, noch een cijfercode, maar enkel het adres van de bestemmeling.

Wij bezorgen u een bestand met de volledige adressen van de niet-uitreikbare zendingen.

U ontvangt een factuur aan het begin van elke maand.

Opties

Zijn uw zendingen verpakt in een plastic folie? Wij verwijderen die van uw niet-uitreikbare zendingen nadat ze verwerkt zijn en voordat ze vernietigd worden, mits betaling van een toeslag per verwerkte terugzending.

U beheert uw postretours op een gedecentraliseerde manier? Wij kunnen u aparte bestanden bezorgen per entiteit die de terugzendingen beheert, mits betaling van een toeslag per verwerkte terugzending.

De verschillende entiteiten kunnen van elkaar onderscheiden worden dankzij specifieke cijfers die per eenheid in de streepjescode of in uw cijfercode kunnen worden opgenomen.

Als u uw zendingen verzendt zonder een code, kunt u verschillende postbussen gebruiken per entiteit.

Wilt u uw waardezendingen terugkrijgen nadat ze verwerkt zijn? Wij kunnen transport organiseren met de regelmaat die u zelf kiest, mits betaling van een toeslag per transport.

Als u deze dienst slechts voor bepaalde zendingen kiest, moet u de gekozen diensten voor elke groep zendingen van elkaar onderscheiden door een specifieke code toe te voegen aan uw Mail ID-streepjescode of aan uw cijfercode:

  • ontvangst elektronisch bestand en vernietiging van de postretour: code 1
  • ontvangst elektronisch bestand en terugbezorging van de postretour op uw adres: code 2

In dat geval wordt er een toeslag aangerekend op al uw postretours voor de bijkomende verwerking van het scheiden van de postretours. Als u uw zendingen verzendt zonder een code, kunt u verschillende postbussen gebruiken per gekozen dienst.

Tarieven

Download de OptiRetour Tarieven 2019 – van toepassing vanaf 01/01/2019 (PDF 121 KB)

Bestellen

Voor meer info, contacteer ons via: