8 vragen
 voor het trefwoord « Contactloos betalen »
Hoe activeer ik de "contactloos"-functie?
Voordat je contactloos contactloos logo kan betalen moet je je kaart activeren door een betaling te doen met je pincode (een aankoop in de winkel of geldopname).
Hoe kan ik een contactloze kaart ontvangen?
Indien je een contactloze kaart wil, kan je naar het Postkantoor van je keuze gaan. Het vervangen van je kaart door een contactloze kaart kost je 6 euro. Is je kaart bijna verlopen? Dan ontvang je automatisch een nieuwe kaart met de contactloze functie.
Wat kan ik doen als contactloos betalen niet werkt?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom contactloos betalen niet werkt:
  • Je hebt de "contactloos"-functie nog niet geactiveerd. Daarvoor moet je een transactie uitvoeren met je pincode (een aankoop in de winkel of geldopname).
  • De terminal staat geen contactloze betaling toe (geen contactloos logo-logo). Je kan je aankopen altijd betalen door je kaart in de terminal te steken en je aankoop te bevestigen met je geheime code. 
  • Je kaart beschikt niet over de "contactloos"-functie. Controleer of de kaart het contactloos logo-logo heeft.
  • U heeft vijf opeenvolgende contactloze transacties verricht.
  • Het gecumuleerde bedrag voor contactloze transacties overschrijdt de limiet van € 150.
  • Het bedrag van de afzonderlijke transactie ligt hoger dan € 50.
  • Wat is contactloos betalen?
    Via deze betaalmethode hoef je niet langer je kaart in de terminal te steken of je pincode te gebruiken. Dat geldt voor transacties tot 50 euro. Je hoeft alleen maar de kaart in de buurt van de betaalterminal te houden. Een snelle, eenvoudige en veilige manier om je aankopen te betalen. Je kan deze contactloze betaalmethode herkennen aan het “contactloos-logo op je kaart.
    Hoe werkt contactloos betalen?
    Als je een bpaidkaart hebt met een "contactloos"-logo contactloos logo dan kan je hiermee je aankopen contactloos betalen. Je hoeft alleen maar je bpaidkaart in de buurt van het "contactloos"-logo tegen de terminal van de winkelier te houden en je aankoop is betaald. Om veiligheidsredenen kan de terminal je in onderstaande gevallen vragen om je geheime code en/of je kaart in te voeren:
    • Je hebt vijf opeenvolgende contactloze transacties verricht.
    • Het gecumuleerde bedrag van contactloze transacties overschrijdt de limiet van € 150.
    • Het bedrag van de afzonderlijke transactie is hoger dan € 50.
    Hoe weet ik of ik contactloos kan betalen?
    Als het "contactloos"-logo contactloos logo op je kaart staat betekent dit dat je kaart is uitgerust met de chip die contactloze betaling mogelijk maakt. Het logo moet ook op de betaalterminal van de handelaar staan.
    Is het mogelijk om de "contactloos"-functie uit te schakelen?
    Om de "contactloos"-functie contactloos logo uit te schakelen kan je contact opnemen met onze klantendienst.
    Is contactloos betalen veilig?
    Ja, contactloos betalen is veilig. Het wordt even veilig verwerkt als gewone betalingen.
    In geval van verlies of diefstal dien je de kaart onmiddellijk te blokkeren. De contactloze transactie zal net als elke andere transactie worden geweigerd. Zolang de kaart niet geblokkeerd is blijven contactloze transacties mogelijk, binnen de limieten van € 50 per transactie en € 150 aan gecumuleerde transacties, zonder dat je je geheime code hoeft in te voeren.