Wat is een gereserveerd bedrag?

Een gereserveerd bedrag of pre-autorisatie is geld dat een verkoper blokkeert, bijvoorbeeld bij een online aankoop, of als je een hotel boekt, auto huurt of tankt. Op dat moment betaal je nog niet, maar wordt het geld bevroren. Waarom gebeurt dat? Zo is de verkoper zeker dat je kan betalen en dat hij het volledige bedrag krijgt..

Geld dat is geblokkeerd op je bpaidkaart kan je niet uitgeven of afhalen. Bij de betaling gaat het bedrag of een deel van dat bedrag van je bpaidkaart. Als je je verkoop annuleert, komt dat geld weer vrij. Afhankelijk van de verkoper kan dat tot 30 dagen duren. De verkoper heeft wettelijk het recht om dat te doen.

Als het langer duurt dan 30 dagen kan je een deblokkering van dit gereserveerde bedrag aanvragen. Volg daarvoor deze stappen:

  • Neem contact op met de verkoper en vraag naar:
    • een autorisatiecode  (dit is een code (uit 5 of 6 letters/cijfers) die aangeeft dat er een geldoverdracht is gebeurd van een rekening)
    • een bevestigingsbericht waarmee de verkoper akkoord gaat om het bedrag terug vrij te maken. (Dit kan bv. een e-mail zijn)
  • Nadat je de autorisatiecode en het bevestigingsbericht hebt ontvangen, vul je ons online formulier in (zonder je kaartnummer, autorisatiecode en bevestigingsbericht kan je het formulier niet invullen). Dit formulier vind je ook terug in de My bpaid-app of op de My bpaid-website.
Geen antwoord gevonden op je vraag?

 

Neem contact met ons op.

Online formulier

De snelste weg om je bedrag te deblokkeren.
Hou je kaartnummer, autorisatiecode en bevestigingsbericht bij de hand.

Bellen

Maandag - vrijdag :
09:00 – 12:30
13:30 - 18:00

Zaterdag :
09:00 – 13:00

Zonaal tarief. Wachttijd varieert.