24 vragen
 voor het trefwoord « Collect & Send »
Kan ik mijn Collect & Send-contract onderbreken als mijn bedrijf gesloten is?
Met de optie Temporary Stop Holidays kan u de afhalingen tijdelijk onderbreken. U kan 2 aanvragen per jaar indienen. Elke onderbreking moet minstens 5 opeenvolgende werkdagen duren met een maximum van 8 weken per jaar. Die periode wordt van uw factuur afgetrokken. Activeer de optie Temporary Stop Holiday minstens 5 werkdagen voor de startdatum.
Hoe moet ik mijn nationale aangetekende zendingen voor Collect & Send voorbereiden?
Dit zijn de stappen:

• Vul een nationaal afgiftebewijs in en kleef de barcode 'aangetekende zending' links van de adreszone van uw zending.
• Maak het volledig ingevulde afgiftebewijs aan de voorkant van uw zending vast met een paperclip.
• Vul indien nodig een ontvangstbewijs (AR) in en plak het op de achterkant van uw zending.

De afgiftebewijzen worden bij een volgende afhaling aan u afgegeven of worden per post naar u verzonden. Vermeld altijd een retouradres op het bewijs. De afgiftebewijzen worden de dag na de afhaling teruggezonden. Voor internationale aangetekende zendingen vult u een internationaal afgiftebewijs in. bpost kleeft dan voor u de internationale barcode op de zending. U kan de nodige documenten (zoals een nationaal afgiftebewijs, of ontvangstbewijs) eenvoudig bestellen via het bestelformulier, onder de rubriek ‘aangetekende zending’.
  • Nationaal afgiftebewijs: Afzonderlijk ontvangstbewijs van een aangetekende zending (201POD)
  • Nationale barcodes: blad met 12 barcodes voor afgiftelijsten gemaakt door de klant (203-12POD)
  • Bericht van Ontvangst (AR): Nationaal/Internationaal: bericht van ontvangst voor een nationale of internationale zending (CN07 A)
  • Internationaal afgiftebewijs: ontvangstbewijs van een internationale aangetekende zending (201POD INT)
Voor grotere hoeveelheden aangetekende zendingen kan u lijsten bestellen.
Hoe laat ik als bedrijf mijn post door bpost afhalen?
Met de dienst Collect & Send kan u uw post door ons laten afhalen. Zo hoeft u niet meer naar een Postkantoor te gaan. Het enige wat u wel nog moet doen, is uw post frankeren en hem in een zak stoppen. Collect & Send werkt voor:
  • Nationale en internationale post, Direct Mail inbegrepen (maar geen Distripost)
  • Aangetekende zendingen
  • Pakjes
Alle frankeeroplossingen worden aanvaard: postzegels, frankeermachine en Port Betaald (PB). U kan kiezen voor regelmatige afhaling (1 tot 5 keer per week) of afhaling op aanvraag. Collect & Send werkt het hele jaar door van maandag tot vrijdag, ook op dagen met een aangepaste dienstverlening (maar niet op feestdagen). Wil u ook de frankering van uw zendingen uitbesteden? Gebruik dan de dienst Collect & Stamp. Wil u uw post maar 1 keer of af en toe door bpost laten afhalen? Dat vraagt u aan via de dienst Collect on Demand. Grote volumes boven 1000 kg of 3 m³ post en pakjes kan u via de dienst Transport laten ophalen. Ontdek Collect & Send Ontdek Collect & Stamp Ontdek de dienst Transport
Hoe bestel ik extra materiaal om mijn zendingen voor te bereiden?
Bij elke afhaling krijgt u lege zakken of bakken. Wil u extra zakken of bakken, dan kan u ze aan de postbode vragen. Extra materiaal zoals etiketten kan u op onze website bestellen. Uw bestelling komt binnen de 4 werkdagen aan.
Hoe moet ik mijn post voor Collect & Send frankeren?
U hebt 3 mogelijkheden:
  • Met het Port Betaald-frankeermerk (voor grote aantallen zendingen)
  • Met een frankeermachine
  • Met postzegels
  • Meer informatie over Port Betaald Download de gids voor de frankeermachine
    Ik heb een grote, dringende zending. Kan ik ze zelf afgeven in een MassPost Center?
    U kan uw zendingen zelf gaan afgeven in een (Hyper) MassPost Center. Voor bepaalde soorten producten en vanaf bepaalde volumes moet u de afgifte plannen via e-MassPost. Kondig uw afgifte aan in e-Masspost
    Hoe pas ik mijn facturatiegegevens voor Collect & Send aan?
    Zijn een aantal gegevens op uw factuur verkeerd (facturatieadres, btw-nummer, ...)? Laat het ons weten via het online formulier onderaan deze pagina.
    Mijn bedrijf verhuist. Hoe moet ik dat aan bpost doorgeven?
    • Verandert het adres van het hoofdkantoor (PRS), geef dan uw nieuwe klantgegevens online aan ons door.
    • Verandert een afhaaladres van uw Collect-contract, wijzig dan online uw contract.
    Hoe moet ik mijn post voor Collect & Send voorbereiden?
    De stappen om uw afhaling voor te bereiden:
    • Frankeer uw zendingen met postzegels, een frankeermachine, het Port Betaald-frankeermerk (PB) of Uitgestelde Vergoeding (UV/RD).
    • Sorteer uw zendingen in 4 soorten: prior, non-prior, aangetekende zendingen en pakjes.
    • Stop de priorzendingen (gefrankeerd met postzegels) in een zak of bak met een wit etiket.
    • Stop de non-priorzendingen (gefrankeerd met postzegels en/of een frankeermachine) in een zak of bak met een blauw etiket.
    • Stop de aangetekende zendingen (gefrankeerd met postzegels en/of een frankeermachine) in een zak of bak met een rood etiket.
    • We komen de gesloten en geïdentificeerde zakken afhalen.
    Let op: alleen gefrankeerde zendingen kunnen met Collect & Send worden afgehaald. Bekijk voor meer informatie ons overzicht voor de voorbereiding van uw Collect & Send-zendingen. De Port Betaald-zendingen vragen een specifieke voorbereiding. Die beschrijven we in een aparte FAQ.  Bekijk het overzicht voor de voorbereiding van uw zendingen  Druk etiketten voor bakken/zakken 
    Hoe moet ik mijn post voor Collect & Send voorbereiden wanneer ik gefrankeerde post wil verzenden met het Port Betaald-frankeermerk?
    De stappen om uw post voor te bereiden:
    • Sorteer de zendingen eerst volgens het prior- en non-priortarief.
    • Stop de priorzendingen in een zak of bak, de non-priorzendingen in een andere.
    • Bevestig een volledig ingevuld dambordetiket aan de buitenkant van elke zak of bak.
    • Kondig uw Port Betaald-zendingen aan via e-MassPost.
    • Stop het volledig ingevulde afgifteborderel in de eerste zak.
    Etiketten afdrukken voor zakken/bakken 
    Hoe betwist ik een Collect & Send-factuur?
    Wil u een factuur betwisten? Laat het ons weten via het online formulier onderaan deze pagina.
    Hoe gebeurt de facturatie van Collect & Send?
    U krijgt elke maand een factuur. We rekenen maandelijks een vast bedrag aan voor de afhaling. Dat bedrag hangt af van het volume, de frequentie en het uur van de afhaling.
    Hoe dien ik een klacht in over Collect & Send?
    Hebt u een opmerking of klacht over onze Collect & Send-dienst? Neem contact op met onze klantendienst. Voor klachten over facturatie kan u het online formulier onderaan deze pagina invullen, zo beschikken we onmiddellijk over alle nodige informatie om u verder te helpen.
    Hoe verander ik een Collect & Send-contract in een Collect & Stamp-contract?
    Contacteer onze klantendienst om uw contract aan te passen.
    Mijn postzak werd niet afgehaald. Hoe komt dat?
    We besteden de grootste zorg aan Collect & Send. Toch kunnen we niet volledig uitsluiten dat de afhaaldienst wordt verstoord. Vindt u dat dat bij u vaak gebeurt? Contacteer dan onze klantendienst en laat het ons weten. We doen er alles aan om de oorzaak te vinden en het op te lossen. Een dringende zending kan u altijd zelf gaan afgeven in een Postkantoor of MassPost Center. Wil u dat we u via e-mail laten weten wanneer we uw post niet zoals gepland kunnen afhalen, bijvoorbeeld bij extreme weersomstandigheden? Registreer u dan om een e-mail te krijgen over de stand van zaken.
    bpost heeft mijn postzak verloren. Wat nu?
    Hebt u een opmerking of klacht over Collect & Send? Neem telefonisch contact op met onze klantendienst.
    Hoe bereid ik mijn pakjes voor Collect & Send voor?
    Frankeer uw pakjes vooraf met een frankeermachine, met postzegels of via Shipping Manager. Ontdek de Frankeermachinegids Bekijk de frankeringstarieven onder de rubriek "Pakketten" op onze tarievenpagina.
     
    Kan ik mijn post laten afhalen zonder dat er iemand aanwezig is?
    Met de optie Secured Pick Up laat u uw vertrouwelijke zendingen afhalen op een veilige plaats die alleen toegankelijk is met een handtekening, badge of toegangscode of op andere manieren (lift, verschillende deuren, ...). Secured Pick Up kost € 25 per maand.
    Wat zijn de minimum- en maximumlimieten voor het volume post dat Collect & Send verwerkt?
    Er is geen minimumlimiet voor het volume post dat door Collect & Send wordt behandeld. Wanneer u uw contract sluit, kan u kiezen uit 2 mogelijke volumes: 1) < 500 kg of < 1,5 m³ per afhaling 2) < 1 000 kg of < 3 m³ per afhaling Hebt u af en toe een grotere zending dan normaal? Vraag dan Collect on Demand aan. Vul daarvoor het online formulier in en betaal online. Als u het formulier voor 11.30 uur invult, halen we uw post dezelfde dag nog af. Let op, als het totale volume van uw zendingen meer dan 1 000 kg of 3 m³ per afhaling bedraagt, neemt u beter contact op met onze klantendienst om de dienst Transport in te schakelen. Meer informatie over de dienst Transport
    Kan ik een Distripost verzenden via Collect & Send?
    Collect & Send werkt niet voor niet-geadresseerde zendingen. Om uw Distripost-zendingen te laten afhalen moet u een Distripost Pick-up aanvragen. Uw Direct Mail kan wel door Collect & Send worden afgehaald omdat dat geadresseerde post is.
    Kan ik de dienst Collect & Send maar 1 keer of af en toe gebruiken?
    U kan uw post en/of pakjes waarvoor u geen contract hebt met bpost 1 keer of af en toe laten afhalen via de dienst Collect on Demand. Vul daarvoor het online formulier in en betaal online. Als u het formulier voor 11.30 uur invult, halen we uw post dezelfde dag nog af. Let op, als het totale volume van uw zendingen meer dan 1 000 kg of 3 m³ per afhaling bedraagt, neemt u beter contact op met onze klantendienst om de dienst Transport in te schakelen. Meer informatie over de dienst Transport 
    Wat is het tarief om mijn post door bpost te laten afhalen?
    Bekijk ons tariefoverzicht
    Krijg ik een 'building discount'? (een korting om post op te halen van verschillende bedrijven in 1 gebouw)
    Denkt u recht te hebben op een Building Discount, neem dan contact op met onze klantendienst. Geef uw adres op en we controleren of verschillende bedrijven in uw gebouw daadwerkelijk een afhaaldienst van bpost gebruiken. Als dat zo is, krijgt u korting.
    Binnen welke termijn kan ik genieten van de dienst Collect & Send?
    Nadat u het door u ondertekende contract hebt ontvangen, krijgt u binnen de 4 werkdagen een bevestiging met daarin alle praktische informatie (afhaaladres, afhaaluur, ...).