3. De aangetekende zendingen Januari 2026 I Sectie 3 I Pagina 22 5. Voorbereiding van de afgifte van uw aangetekende zendingen elders dan in een Masspost Center De aangetekende zendingen kunnen worden voorbereid op de klassieke manier, met een papieren ontvangstbewijs/lijst/afgiftelijst, worden aangekondigd via de API van het Sender Platform of voorbereid in de online verzendtool of de My bpost-app. Voor een volledig overzicht van de toegestane combinaties van frankeermethode, soorten aangetekende zendingen, en afgifteplaats vindt u hieronder een overzichtstabel. Afgifte in Postkantoor of PostPunt • Voorbereiding en afgiftebewijzen: a. Klassieke voorbereiding: individuele lijst (201 POD) of lijst 208BC of door de klant gepersonaliseerde lijst die wordt gevalideerd en die hem meteen wordt teruggegeven. Bij een afgifte met lijst worden de zendingen in de volgorde van de lijst aangeboden. b. Aankondiging via de API: reeds gefrankeerde of te frankeren poststukken kunnen aan de loketten worden afgegeven - zie de paragraaf over frankeren hieronder. Elektronische afgiftebewijzen worden uiterlijk op de werkdag na de eerste scan ter beschikking gesteld aan de klant via de document retrieval van de API. c. Zendingen aangemaakt in de My bpost-app: het elektronische bewijs van afgifte is beschikbaar via het kanaal dat wordt gebruikt voor het maken van het verzendetiket, zodra het is gescand in het Postkantoor of aan het loket van het PostPunt. • Frankering aan het loket of door de klant (postzegels, frankeermachine, of uitgestelde vergoeding U.V. maar dan enkel in een Postkantoor) Ophaling door bpost van reeds door de klant gefrankeerde aangetekende zendingen (dienst Recurrent Collect, voorheen Collect & Send) • Voorbereiding en afgiftebewijzen: a. Klassieke voorbereiding: individuele lijst (201 POD) of lijst 208BC of door de klant gepersonaliseerde lijst die de dag zelf wordt gevalideerd en die hem bij de volgende ophaling wordt bezorgd of die de volgende werkdag per Prior-post naar hem wordt gestuurd. Bij een afgifte met lijst worden de zendingen in de volgorde van de lijst aangeboden. b. Aankondiging via de API: de elektronische afgiftebewijzen worden uiterlijk op de eerstvolgende werkdag na de eerste scan ter beschikking van de klant gesteld via de Document Retrieval van de API. c. Zending klaargemaakt in de online verzendtool of de My bpost-app: het elektronische bewijs van afgifte is beschikbaar via het kanaal dat wordt gebruikt voor het maken van het postlabel, onmiddellijk na de eerste scan van de zending in de poststroom. • Frankering door de klant (postzegels, frankeermachine, port betaald of uitgestelde vergoeding)
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=