3. De aangetekende zendingen Januari 2026 I Sectie 3 I Pagina 1 1. (Binnenlandse) aangetekende zendingen aanmaken 1.1 Definitie & kenmerken van een aangetekende zending Een binnenlandse aangetekende zending is een binnenlandse prior-zending • waarvoor de afzender een gevalideerd afgiftebewijs krijgt dat een papieren of elektronisch document kan zijn en dat een wettelijke waarde heeft; • die tegen aftekening wordt overhandigd aan de geadresseerde (of zijn volmachthebber) nadat zijn identiteit gecontroleerd werd. Er bestaan ook aangetekende zendingen die uitsluitend administratief en voorbehouden zijn voor overheidsinstellingen (RP-zendingen). De regels voor de uitreiking, frankering en gebruik van RP-zendingen zijn wettelijk vastgelegd. RP-zendingen kunnen worden overhandigd aan de geadresseerde of zijn/haar vertegenwoordiger, of aan een meerderjarige persoon die op het adres aanwezig is en bij de postbode bekend staat als iemand uit de omgeving van de geadresseerde. Een bericht van ontvangst (BO), op papier of digitaal, dat een bewijs van ontvangst met een wettelijke waarde vormt, kan ook als optie worden toegevoegd, mits er een frankeertoeslag wordt betaald. De Gerechtsbrief is een RP met BO die uitsluitend door de FOD Justitie kan worden gebruikt. Internationale aangetekende zendigen Voor de afgifte van internationale aangetekende zendingen in een (Hyper) Masspost Center neemt u best contact op met uw Service Manager. Specifieke kenmerken van de aangetekende zendingen Op de aangetekende zendingen staat steeds een unieke barcode die specifiek is voor dat type zendingen, waarmee ze tot aan de uitreiking ervan in het postcircuit kunnen worden getraceerd. Er bestaan twee zeer verschillende manieren om de aangetekende zendingen voor te bereiden: (1) het klassieke voorbereidingsproces met papieren afgiftelijsten, (2) het voorbereidingsproces via het Application Platform Interface ("API") van het Sender Platform voor de aangetekende zendingen, met elektronische aankondiging van de zendingen, dat toegang geeft tot digitale versies van de afgifte- en uitreikingsbewijzen, en tot de tracking, met uitgebreide zoekmogelijkheden. Enkel de Business-klanten (met ondernemingsnummer) mogen de API’s gebruiken. Deze voorbereidingsprocessen mogen niet door elkaar worden gebruikt. De klant moet ofwel het ene ofwel het andere integraal volgen. Zo zal het bijvoorbeeld niet mogelijk zijn om een digitaal bericht van ontvangst te krijgen zonder dat er een elektronische aankondiging plaatsvindt. Wist u dit? bpost zet de digitalisering van zijn diensten voort. De functie voor het aanmaken van etiketten voor aangetekende zendingen, die al beschikbaar was in de My bpost-app, is nu ook online beschikbaar op de website van bpost. De tool is hier beschikbaar. De aangetekende zendingen
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=