Handleiding Distripost

Plaats een nieuwe Distripost bestelling


Hebt u al toegang tot de Distripost online reservatietool?

Kies in uw e-services Distripost en klik op

Nieuwe klant?
Vraag toegang aan tot de Distripost online reservatietool.
Binnen de 2 werkdagen ontvangt u een e-mail met uw logingegevens

Geef het gewicht van een folder in gram op

Vraag het gewicht van uw folder aan uw drukker of schat het aan de hand van deze formule:

Gewicht bij benadering van een pagina (in g) = gewicht van het papier (in g/m²) x hoogte (in cm) x breedte (in cm) / 10.000 

Uw folder is bijvoorbeeld een A5 gevouwen en dus een A4 plat, met een papiergewicht van 80 g/m²: 80 x 29,7 x 21 /10.000 = ongeveer 5 g

Maak uw selectie op de kaart. Selecteer en deselecteer de gemeentes, plaatsen of wijken naar keuze ...

door één of meerdere postcodes of (deel)gemeentes in te voeren

door de boomstructuur per niveau uit te vouwen waarbij u de regio's, gemeentes of wijken selecteert

door een aantal kilometers rond uw verkooppunt op te geven

door rechtstreeks op de kaart te klikken om een zone te selecteren

Verfijn uw selectie

Klik op de kaart om zones te selecteren of te deselecteren of door ze te verwijderen van de overzichtslijst (die onder de kaart verschijnt). U kan op elk ogenblik het bedrag van uw bestelling berekenen volgens uw geografische selectie en de gekozen opties. U hebt een zone toegevoegd en de schatting van het aantal brievenbussen is niet veranderd? Maak u geen zorgen, deze zone maakt deel uit van het standaard traject van onze postbode en zal dus hoe dan ook worden gedekt.

Selecteer de week waarin uw drukwerk zal worden uitgereikt.

Reserveer nu
U kunt de uitreiking tot twee maanden op voorhand reserveren.

U of uw drukker geeft uw zendingen bij bpost af:

  • Afgifte 4 werkdagen voor de uitreiking: maak uw folders gewoon klaar in pakken van 50 of 100.
  • Afgifte 1 werkdag voor de uitreiking (voor de middag): maak uw folders klaar in pakken van 50 of 100 en maak groepjes per uitreikingskantoor (volgens de sorteerlijst die we u 2 weken op voorhand sturen).

  • Verkiest u dat bpost uw drukwerk op uw werkplaats komt ophalen? Kies dan voor Distripost Pick up (betalende optie).

Hier vindt u de praktiche info over de voorbereiding en afgifte van uw zendingen

Weet u niet welk voorbereidingsniveau u zou kiezen? Wilt u dat met uw drukker bekijken?
Behalve als u de uitreiking op heel korte termijn wenst, is het het eenvoudigst om de afgifte 4 dagen voor de uitreiking te kiezen. Tot 3 werkdagen voor de oorspronkelijk voorziene afgiftedatum kunt u de afgifte nog zonder kosten veranderen van "4 dagen ervoor" in "1 dag ervoor". Let op! De lijst met de beschikbare Masspost Centers verschilt naargelang de gekozen afgifteoptie.

  1. Vul de contactgegevens voor uw reservatie in. U kunt die gegevens tot 3 werkdagen voor de afgifte/ophaling van uw drukwerk veranderen.
  2. Geef een naam aan uw folder. Zo kan makkelijk de link worden gelegd tussen uw bestelling en uw folder.
    Bijvoorbeeld: Immo2000 Opendeurdag 25 okt
  3. Kies het Masspost Center in de lijst met de voor de afgifte van uw zendingen beschikbare centra.

Blijf uw drukker op de hoogte!
U kan een tweede e-mailadres opgeven waarnaar dan de praktische richtlijnen worden gestuurd zonder de prijs van uw bestelling te vermelden.

Kijk op het scherm na af alle gegevens van uw planningbevestiging juist zijn en valideer uw bestelling.

Druk deze planningbevestiging af of opslaan het op uw computer.
2 weken voor de uitreikingsdatum ontvangt u een e-mail met uw definitieve bestelbevestiging.
Daarin staat:

  • het aantal af te geven folders
  • de plaats en de datum van afgifte of ophaling van uw folders
  • alle nodige documenten om uw zendingen voor te bereiden

Informeer uw drukker
U kunt die gegevens aan uw drukker doorgeven als hij zorgt voor de verpakking en/of de afgifte van uw drukwerk bij bpost.


Betaal, wijzig of annuleer een bestaande Distripost bestelling


U moet uw onlinebestelling ten laatste op de werkdag voor de ophalingsdatum betalen.

De betaling is mogelijk zodra u de definitieve bestelbevestiging e-mail ontvangt, 2 weken voor de uitreikingsdatum.

  • Klik op de link in de e-mail met de definitieve bestelbevestiging
  • of meld u aan online, kies in uw e-services "Distripost" en klik op "Beheer van de bestellingen". Voer bijvoorbeeld de referentie van uw bestelling of de uitreikingsweek in. Klik op de referentienummer en kies “Online betallen” onderaan de pagina.

Kies dan uw onlinebetaalmiddel en maak uw betaling.

U kunt kiezen tussen verschillende betaalwijzen.

De betaling is mogelijk zodra u de definitieve bestelbevestiging e-mail ontvangt, 2 weken voor de uitreikingsdatum.

Optie 1 : Betaal online ten laatste op de werkdag voor de datum van de afgifte bij bpost. .
Optie 2 : Betaal uw bestelling minstens 5 werkdagen voor de afgifte met een bankoverschrijving naar de rekening van de afgifteplaats. Het rekeningnummer staat op de bestelbevestiging die u 2 weken voor de uitreikingsdatum ontvangt.
Optie 3 : Betaal uw bestelling contant of via Bancontact op het ogenblik van de afgifte in het Masspost Center.

De uitreikingsdatum veranderen, een bijkomende geografische zone selecteren, het gewicht van uw folder aanpassen…
U kunt uw bestelling wijzigen of annuleren tot 3 werkdagen voor de afgiftedatum (of de ophalingsdatum) van uw folders bij bpost.

Hou rekening met de impact!
Veranderen kan binnen de limieten van de uitreikingscapaciteit. De prijs van uw bestelling, de keuze van de afgifteplaats of de verpakking van uw folders (aantal per pak) kan erdoor veranderen. 

Meld u online aan, kies Distripost en klik op "Beheer van de bestellingen".

Voer bijvoorbeeld de referentie van uw bestelling of de uitreikingsweek in om het overzicht te krijgen van de bestelling die u wil wijzigen.

Klik op de referentienummer van uw bestelling en kies "Bestelling aanpassen" onderaan de pagina. U hebt nu opnieuw toegang tot de schermen om te bestellen.

Om een bestelling te annuleren, klikt u in datzelfde scherm op "Bestelling annuleren"

U hebt reeds online of per overschrijving betaald en het bedrag van uw bestelling is gewijzigd:

  • Als het bedrag van uw bestelling het oorspronkelijke bedrag overschrijdt, moet u het verschil betalen: onlinebetaling (verplicht voor afhaling door bpost), via overschrijving of contante betaling op het ogenblik van de afgifte in een MassPost Center.
  • Omgekeerd, als het nieuwe bedrag lager is, zal bpost u het verschil op uw verzoek terugbetalen. U neemt best contact op met onze klantenservice op het nummer 02 201 11 11.

Vragen of meer info?

Hebt u vragen over uw Distripost-reservatie, een specifiekere vraag of wenst u hulp bij uw reservatie in de onlinetool?
Bel dan naar onze klantendienst op het nummer 02 201 11 11.

Andere nuttige links: