Fundraising

Hoe kunnen wij u helpen?

Fundraising

Nieuwe donoren recruteren? Test onze MaxiResponse MGM

Inspirerende fundraising cases

Nieuwe donoren aantrekken, een bedankbriefje sturen, een magazine sturen om de donoren op de hoogte te houden van de projecten, donoren aanzetten tot herhaalgiften… Laat u inspireren door internationale Direct Mail case studies.

Voorkeurkanalen

Via welke kanalen geeft de Belg het liefst aan een goed doel? Ontdek via onderstaande presentatie.

De kracht van de postzegel

Het wordt nog dagelijks ervaren. Een postzegel op de enveloppe zorgt voor hogere openingspercentages van uw direct mail en op het einde van de rit ook voor meer giften. Wenst u een direct mail te organiseren voor kleine volumes (< 500 stuks)? Dan kunnen fundraisers die als vzw erkend zijn postzegels aankopen aan een gereduceerd tarief (zie verenigingen). Voor grotere volumes kan u, in plaats van zelf postzegels te kleven, zelf een "gepersonaliseerd frankeermerk" creëren dat u kan meedrukken op de enveloppe: de Fancy PP (enkel van toepassing voor klanten met een contract).

Fondsen werven met uw eigen postzegel

" Alle kleintjes maken één groot ". Kleine fondsen werven kan via uw eigen postzegel (vraag meer details aan uw account manager). Uw campagne viraal boosten kan via het aanbieden van gesponsorde mobile postkaartjes.

Zeven Tips voor goede brievenbuscommunicatie

Besteed genoeg aandacht aan de kwaliteit van uw eigen adressenbestand van donoren en sympathisanten. 10% van de Belgische bevolking verhuist jaarlijks, laat dus regelmatig uw adressenbestand checken.
bpost kan u hierbij helpen via de dienst OptiMovers.

Gaat u op zoek naar nieuwe donoren of sympathisanten, gebruik dan een bestand waarbij mensen zich kenbaar maken als potentiële donor of sympathisant. Dat kan door de bezoekers van uw eigen website in kaart te brengen, maar ook door adressen te huren. U kan daarvoor terecht bij Select Post.

Direct mail blijft een belangrijk kanaal om fondsen te werven. Stuurt u eerst een direct mail en 3 dagen later een reminder via e-mail dan zullen uw resultaten nog hoger liggen. (Zorg ervoor dat u voor het verzenden van uw e-mails de uitdrukkelijke goedkeuring - opt in - heeft van de betrokkene!).

Stuur een direct mail met een oproep om te storten (inspiratie).

Dank de donoren voor hun bijdrage.

Informeer uw donoren over het project waarvoor ze gestort hebben (dat kan door het verzenden van een infoblad)

Bepaal de belangrijke perioden om oproepen te verzenden. Kerstmis bijvoorbeeld is zo'n belangrijke periode.

Combineer diverse communicatiekanalen. Nodig bezoekers van uw website uit om zich in te schrijven (bijvoorbeeld om de nieuwsbrief te ontvangen); in een latere fase kan u ze misschien overtuigen om giften te storten. Gebruik uw website ook om gadgets, cadeaus, wenskaarten enz. aan te bieden (webshops).

Gebruik de fiscale attesten om op te roepen tot nieuwe stortingen.

U gebruikt best een postzegel: de openingspercentages van de envelop gaan er alleen maar de hoogte mee in en hoe meer enveloppen er geopend worden, hoe meer mensen er op het einde van de rit giften zullen storten. Postzegels plakken op duizenden exemplaren, daar bestaat een alternatief voor: Fancy PP. Fancy PP is een frankeermerk dat u niet alleen kan personaliseren, maar dat ook nog eens gedrukt wordt op uw envelop en u dus tijd en energie spaart.

ook voor uw niet-gepersonaliseerde huis aan huis zendingen

Testen wijzen uit dat het gebruik van een envelop ook voor uw niet-gepersonaliseerde huis-aan-huiszendingen betere resultaten met zich meebrengt.

U stelt zich vragen bij de creatie van uw direct mail? Het team van de DM consultants helpt u graag verder en geeft u feedback aan de hand van één eenvoudige checklist. Daarvoor stuurt u bijvoorbeeld een pdf naar dmconsultants@bpost.be.

Heeft u nog geen ervaring met direct mail, dan helpt hetzelfde team u met het opzetten van de campagne. Ook voor het meten van de impact van uw campagne kan u bij dit gespecialiseerde team terecht. Meer informatie vindt u op www.dmplaza.be

Wat wil u versturen?

Dagelijkse communicatie, facturen Brieven - u komt op de algemene tarievenpagina, ga naar brieven
Geadresseerde zendingen om fondsen te werven Reclamezendingen-direct mail - u komt op de algemene tarievenpagina, ga naar reclamezendingen
Niet-geadresseerde zendingen om fondsen te werven Reclamezendingen – huis-aan-huis Distripost - u komt op de algemene tarievenpagina, ga naar reclamezendingen
Magazines naar donoren en sympathisanten (neem contact met bpost om na te gaan of uw zendingen aan de voorwaarden voldoen om als tijdschrift in aanmerking te komen) Tijdschriften (indien niet erkend zijn dit reclamezendingen – direct mail of brieven) - u komt op de algemene tarievenpagina, ga naar tijdschriften
Dankbrieven met of zonder overschrijvingsformulier Zonder overschrijvingsformulier: brieven Indien extra opgeroepen wordt voor fondsenwerving (om bijv. bij te storten om een fiscaal attest te ontvangen) Reclamezendingen – direct mail. Laat dit valideren door uw account manager.
Fiscale attesten in combinatie met of zonder nieuwe oproep om fondsen te werven Al naargelang het geval brieven of Reclamezendingen – direct mail(neem contact op met uw account manager)
Kerstkaarten met oproep om fondsen te werven Al naargelang het geval brieven of Reclamezendingen – direct mail(neem contact op met uw account manager)
Geadresseerde zendingen met oproep om lid te worden Reclamezendingen-direct mail

Recruteren

In deze tijden van economische recessie staan uw inkomsten onder druk. Donoren haken af, of herzien hun donaties naar beneden. Tijd dus om te investeren in de toekomst en nieuwe donoren te recruteren.

Dit kan u via SelectPost. Daarin vindt u adressen van mensen die aangegeven hebben interesse te hebben in bepaalde goede doelen. Ga naar de lijst.

Combineer online met offline succes

Meer en meer organisaties gaan online, ook met hun fondsenwerving en de verkoop van merchandising. Maar bij een webwinkel komt meer kijken dan IT. U moet de voorraad afstemmen op de vraag en bestellingen op een efficiënte manier bij de klant krijgen.

De ondersteunende e-shop-diensten van bpost maken het u gemakkelijk.

  • Ons Warehouse Management System beheert uw voorraden, maakt de bestellingen verzendklaar en levert ze overal in België en het buitenland.
  • En als uw klanten overdag hun pakje niet kunnen ontvangen, kunnen ze het afhalen in de bpack 24/7 -automaten of in een bpost-verkooppunt. Wij kunnen u helpen met het opzetten van het gehele proces of een deel ervan.

Doe meer met uw fiscale attesten

Uw organisatie verstuurt jaarlijks fiscale attesten naar uw donoren. Dat is een uitgelezen kans om hen te vertellen welke projecten zij mogelijk maakten. U kunt uw fiscaal attest combineren met een Direct Mail om reeds fondsen te werven voor het volgende jaar. (Let op : het tarief om dit te versturen is geen DM tarief). Tegelijk kunt u hen warm maken voor uw toekomstige activiteiten.
Onder andere bpost kan u helpen om dit administratieve proces te vereenvoudigen. Hier vindt u de volledige lijst van leveranciers die u deze dienst kunnen aanbieden.